Strengere nasjonale og lokale tiltak for å begrense smitten

Mandag 13. desember 2021 la regjerningen fram nye nasjonale smitteverntiltak for ikke å overbelaste helse- og omsorgstjenesten og beskytte kritiske samfunnsfunksjoner. Det blir strengere regler for arrangementer og uteliv for voksne, i kulturlivet og på organiserte fritidsaktiviteter. Det innføres skjenkestopp over hele landet.

De nasjonale tiltakene trer i kraft fra natt til onsdag 15. desember. Tiltakene gjelder inntil videre i fire uker, men det kan ikke utelukkes at de vil vare lengre eller at det blir behov for ytterligere innstramninger. Regjeringens pressemelding finner her.

De nye nasjonale tiltakene gjør at kommunens midlertidige forskrift om smitteverntiltak for å forebygge koronasmitte (covid-19), som ble vedtatt 9. desember, ikke lenger er nødvendig og opphører samtidig som de nye nasjonale tiltakene trer i kraft.

Under er det listet opp en oversikt over hva som vil gjelde for Krødsherad kommunes egne lokaler og virksomheter fra klokka 24 natt til onsdag 15. desember 2021.

Samfunnshus

Samfunnshuset på Noresund holdes stengt for utleie grunnet vaksinasjon.

Samfunnshuset på Krøderen

• Maksimalt 20 personer innendørs på privat sammenkomst på offentlig sted, i lånte eller leide lokaler.
  • Maksimalt 20 personer på offentlig innendørs arrangementer uten tilviste sitteplasser
  • Maksimalt 50 personer på offentlige innendørs arrangementer ved bruk av faste tilviste sitteplasser.
  • Det anbefales å utsette eller avlyse organiserte idretts- og fritidsaktiviteter for voksne som foregår innendørs. Samfunnshuset leies derfor ikke ut til dette formålet.

Svømmehall

I ukene 51 og 52 er svømmehallen stengt. Svømmehallen åpner igjen 5.januar.

Svømmehallen skal drives smittevernfaglig forsvarlig for å kunne holde åpent.

Dette innebærer krav om å sørge for at det er mulig å holde minst 1 meters avstand til personer som ikke er i samme husstand eller tilsvarende nære, og at virksomheten har utarbeidet rutiner for god hygiene, godt renhold og lufting.

Svømmehallen holdes kun åpen for:

• skolesvømming, svømmekurs, svømmetrening og konkurransesvømming med arrangør.
  • rehabilitering og opptrening som tilbys individuelt eller i mindre grupper med arrangør.
  • annen individuell behandling som det kan bestilles time til og hvor bad er en del av behandlingen.

Aktiviteter for barn og unge

Barn og unge i barnehage- eller grunnskolealder kan ha organiserte fritidsaktiviteter, som for eksempel fotballtrening eller korpsøvelse, men det blir anbefalte begrensninger i hvor mange som kan være med. Hvis aktiviteten foregår innendørs bør det være maks 20 stykker, med mindre alle deltakerne er fra samme kohort i skole eller barnehage. (nytt)

Barn og unge som er ferdig med ungdomsskolen, bør holde meteren også på fritiden. Det betyr for eksempel at de ikke bør spille fotball eller håndball, hvor det er vanskelig å holde meteren. (nytt)

• Ungdomsklubben holder åpent for ungdomsskoleelever med inntil 20 personer inne. Ungdomsklubben stenges for de over grunnskolealder.
  • Kulturskolen holder åpent.
  • Korøvelser for barn og unge under 20 år kan holdes åpent.

Bibliotek skal drives smittevernfaglig forsvarlig for å kunne holde åpent.

Bygdekino

På arrangement hvor alle i publikum sitter på faste tilviste plasser er det tilstrekkelig avstand dersom arrangøren legger til rette for at publikum har minst ett ledig sete mellom seg på samme seterad fra de ankommer arrangementet. Personer fra samme husstand kan sette seg nærmere hverandre etter ankomst.

• Bygdekinoen tar derfor imot inntil 50 besøkende pr. visning.
  • Alle får tilviste sitteplasser.

Kryllingheimen

• Benytt munnbind ved besøk på Kryllingheimen. Registrer deg i besøksbok (dato og telefonnr.) Husk god håndhygiene og minimum 1 meters avstand.
  • Hvis du er syk med forkjølelsessymptomer som; hoste, feber og halsvondt kan du ikke komme på besøk. Du kan heller ikke komme på besøk hvis du er i karantene.
  • Besøkende kan ha med seg mat og kaker. Men da må det utføres god håndhygiene før det serveres og spises. Beboerne kan også ta imot blomster og gaver. Men husk god håndhygiene da også.
  • Besøkende som blir syke de første 2 døgn etter å ha vært på besøk, må ringe avdelingen og si fra.
  • Her finner du besøksrutiner for Kryllingheimen

Kommunehuset

• Kommunehuset stenges for fysiske møter fra og med torsdag 9. desember.
  • Alle avtalte møter utsettes eller gjennomføres digitalt.
  • Framtidige møter må avklares med saksbehandler og avvikles digitalt.
  • Servicetelefonen vil være bemannet mandag til fredag fra kl. 09:00 – 14:00
  • Ring oss for å avtale utlevering av vannmåler.
  • Alle henvendelser til saksbehandler gjøres på telefon eller epost.
  • Her finner du oversikt med kontaktinformasjon over våre ansatte
  • Kommunes epostadresse er: post@krodsherad.kommune.no
  • Kommunens servicetelefon har nummer: 32 15 00 00.