Oppfølging av planarbeidet med kommunedelplan for vann, avløp, overvann og vannmiljø

Krødsherad kommune har nylig vedtatt en ny kommunedelplan for vann, avløp, overvann og vannmiljø. Som en hovedplan, vil dokumentet gi kommunen et strategisk perspektiv på hvordan vann og avløp skal håndteres på lang sikt. Planen vil gi kommunen muligheter til å sikre godt drikkevann, gode avløpsløsninger og trygg håndtering av overvann som følge av klimaendringer, samt å sikre vannmiljøet i kommunens vassdrag.

Planarbeidet er basert på føringer fra internasjonale, nasjonale og regionale myndigheter, samt lokale forhold, og det er kommunens ansvar å følge opp planen.

Oppgradering av private avløpsanlegg

Det er mange gamle private avløpsanlegg i kommunen som trenger oppgradering, enten til nye private anlegg eller tilkobling til kommunale anlegg. Derfor vil kommunen kontakte innbyggere som har denne type anlegg. Et eksempel på noe kommunen vil gjøre er å plassere avløpsløsninger på en måte som ikke forurenser drikkevannskilder.

Samarbeid om gjennomføring av planarbeidet

Publikum kan finne mer informasjon om planarbeidet på kommunens nettsider, inkludert kart (PDF, 2 MB) som viser områder som er planlagt tilknyttet offentlig avløp og en plan for opprydding i gamle private avløpsanlegg. Kommunen samarbeider med Lier kommune i dette arbeidet, så det kan hende at innbyggere blir kontaktet av saksbehandlere både lokalt og fra Lier.

Les om samarbeidet med Lier kommune om tilsyn og oppfølging av små avløpsanlegg på kommunens nettsider.

Innbyggerdialog

Kommunen er klar over at innbyggere kan være bekymret for kostnader knyttet til oppgradering av avløpsanlegg og vil derfor vektlegge god dialog med innbyggere i denne saken for å gjøre prosessen så forutsigbar som mulig.

I filmen forteller virksomhetsleder for Eiendom og infrastruktur Roy Andre Midtgård om hva det nye renseanlegg på Noresund betyr for innbyggere, fritidsinnbyggere og miljøet.

Filmen er fra digital infodag, som er et samarbeid mellom Sigdal kommune, Krødsherad kommune og reiselivet i Norefjellregionen.

Kontaktinfo

Krødsherad kommune