eDialog - sikker digital post til kommunen

Epost kan være en usikker kanal for sensitiv post. Det kan også være en omvei for post som skal inn i kommunens arkivsystem. Ved å ta i bruk eDialog åpner vi for sikker, rask og effektiv håndtering av post inn til Krødsherad kommune.

Du kan bruke eDialog hvis du skal:

  • Sende dokumenter til saksbehandling eller journalføring
  • Sende sensitiv post med konfidensielle opplysninger
  • Sende dokumenter til eksisterende sak

Du trenger ikke bruke eDialog hvis:

  • Kommunen har eget elektronisk skjema til formålet. Søknadskjema finnes på sidene til de ulike tjenestene.
  • Du har generelle henvendelser eller spørsmål. Da kan du ta kontakt på telefon, eller sende epost til krodsherad.kommune@krodsherad.kommune.no

Hvordan mottar vi post du sender inn med eDialog?

Krødsherad kommunes dokumentsenter mottar din innsending og videreformidler til rett person/saksbehandler samme dag eller neste dag. Svar sendes til din elektroniske postboks. (Altinn, Digipost el. eBoks).

Send inn post her


 

    Slik fyller du ut skjema:  Klikk for stort bilde

    • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr).
    • Obligatoriske felt er merket med *
    • Gi en god beskrivelse av forsendelsen din. Kommentarfeltet legges inn som et eget vedlegg til forsendelsen din.
    • Er Krødsherad kommunes saksnummer kjent, vennligst skriv dette i feltet «tittel» sammen med tittel på innsending. Eksempel: «2015/158 – Revidert sikringsplan»
    • Husk å laste opp relevante vedlegg. NB: godkjente filformat er kun pdf.
    • Klikk på «send forsendelse» Du vil motta en kvittering på mail. 

    Forsendelse av dokumenter som er «Unntatt offentlighet»

    Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter merket «unntatt offentlighet». Kanalen er kryptert og avsender autentisert. NB: Husk å merke tittelfeltet med «UO» i tillegg til sakstittel.

    eDialog kan også brukes til å svare på brev fra kommunen 

    Eksempel: Vi sender deg brev der vi ber om svar fra deg. Du får varsling på epost/tlf og kan åpne det i din valgte elektroniske postboks (Om det er Altinn, Digipost eller e-Boks). I brevet finner du lenke til eDialog skjemaet. "Svar på denne forsendelsen". Du logger inn og sender svaret til oss. Svaret går direkte til saksbehandler i vårt system. På denne måten håndteres både utgående post, og svar fullelektronisk i vårt sak/arkiv system.

    Vi oppfordrer privatpersoner og næringsliv til å ta i bruk eDialog. Det er flere fordeler:

    • Det er en sikker kanal for å sende oss post. Dataene blir overført kryptert.
    • Det gir en sikker identifikasjon av avsender
    • Vi mottar posten din raskere. Dokumentene blir sendt elektronisk og mottatt direkte i vårt system. Saksbehandler mottar posten samme dag eller neste dag.