Norge er over i en normal hverdag - regler, råd og anbefalinger

Når myndighetenes råd og regler i hovedsak forsvinner, kan den enkelte velge selv hvilken risiko hun vil ta og hvilke tiltak hun vil praktisere. Avvikling av tiltak som nasjonale råd eller regler står ikke i veien for at enkeltpersoner kan velge høyere beskyttelsesnivå for seg selv. For eksempel kan de som ønsker større beskyttelse mot luftveisinfeksjoner, velge å holde mer avstand til andre og selv benytte munnbind.

Vaksinasjon er det viktigste tiltaket mot videre smitte og sykdom. Krødsherad kommune oppfordrer nå på det aller sterkeste de av våre innbyggere som ikke har vaksinert seg om å gjøre dette, inkludert å følge opp timen for dose 2. Det dreier seg ikke bare om deg selv, men av hensyn til alle andre rundt deg. Ta kontakt med vaksinasjonsteamet på telefon 90196152 for en timebestilling.

Ved virussymptomer (symptomer på koronavirus finner du her) så oppfordres du til å teste deg. Dersom du benytter selvtest, og denne slår positivt ut på koronavirus, så bør du få resultatet bekreftet ved å ta en ny prøve ved teststasjonen. Du ringer Noresund legekontor på tlf: 32150900 (åpningstid kl. 08:30-11:30 og kl. 12:30-15:00)

Nedjustering av TISK (Testing, isolasjon, smittesporing og karantene)

Nedjustering av smittesporing og karantene fra mandag 27. september.
I lys av høy vaksinasjonsdekning og minsket risiko for økt sykdomsbyrde, vil det iverksettes en nedjustering av TISK (testing, isolasjon, smittesporing og karantene)  fra mandag 27. september.
Hovedelementene er at det fortsatt vil være lav terskel for test ved symptomer, med økt bruk av selvtesting, samt isolasjon ved bekreftet smitte.

Samtidig skal karantene og smittesporing målrettes til å fremover kun gjelde  de mest smitteutsatte, uvaksinerte husstandsmedlemmer og tilsvarende nære, som i tillegg vil ha mulighet til å erstatte karantene med testregime.

Testing: Lav terskel for test ved luftveissymptom, økt bruk av selvtesting.

Isolasjon: Uendret plikt til isolasjon for de som er smittet.

Smittesporing: Kommunene konsentrerer sin smittesporing om husstandsmedlemmer og tilsvarende nære. Indeks (den som tester positivt) eller foresatte vil bli oppfordret til å varsle øvrige nærkontakter og oppfordre disse til testing.
Ledere i skole, barnehage og arrangører anmodes på samme måte om å bidra med varsling.

Karantene: karanteneplikt vil omfatte kun uvaksinerte husstandsmedlemmer og tilsvarende nære, og kan i de fleste tilfeller erstattes av testregime (daglig med selvtesting eller annenhver dag med PCR)
Smittesporere bidrar med informasjon om dette Koronatelefon 92877089.

Øvrige nærkontakter:
(Medelever, barnehagegruppe, arbeidskolleager, fritidsakiviteter. Mindre enn to meters avstand mer enn 15 minutter)

Den som tester positivt vil fremover ha i oppgave å kontakte sine øvrige nærkontakter. Øvrige nærkontakter som ikke er husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære, vil nå slippe karanteneplikt, men vil i stedet oppfordres til:

• Testing så snart de er informert om at de har vært i nærkontakt med en smittet
  • Begrensing av sosial omgang inntil testsvar foreligger
  • Egenobservasjon av symptomer (i 10 døgn etter eksponering)
  • Lav terskel for ny testing ved symptomer

Test i stedet for karantene for øvrige nærkontakter, inkludert skoler vil utgå.
​Skoler vil fortsatt kunne bruke en kort periode av målrettet midlertidig jevnlig testing ved store utbrudd, men slik testing vil være frivillig.

Her finner du oversikt over nasjonale regler og anbefalinger (PDF, 206 kB)

Testing, symptomer og smittevern

Vaksine til barn og unge, testing på skole, råd om arrangementer og aktiviteter

Reiser til og fra utlandet

Koronavirus - beslutninger og anbefalinger fra helsedirektoratet

Noresund legekontor
Koronatelefon

Betjent alle dager i tidsrommet fra kl. 08:00 til kl. 15:00.