Miljø er et satsingsområde i Vinmonopolet
Butikksjef Terje Hæhre-Pedersen sier at - Miljø har vært et satsningsområde i Vinmonopolet i mange år og de fleste, om ikke alle pol er sertifisert. Det er en kontinuerlig prosess. Vinmonopolet på Noresund åpnet til påske i år og arbeidet med miljø startet med en gang.
Miljøfyrtårn vurderes i forhold til spesifikke bransjekriterier
- Mindre bruk av plastposer, miljøsmart emballasje, retur av plast og papp, samt innkjøp av driftsmidler som er svanemerkede er noen av bransjekriteriene. I tillegg kommer energisparing i form av ledlys og varme, og at vi prøver å ha minst mulig utskrifter, sier Hæhre-Pedersen.
Miljøaspektet implementeres i kundens behov og arbeidsmiljøet
- Hæhre-Pedersen sier at mange ønsker lette flasker og gjerne plast som også kan pantes. Samfunnet blir mer og mer digitalisert, så papirutskrifter blir overflødig etter hvert. Vi sorterer selvsagt alt av plast og papp som returneres og lys står ikke på i rom som ikke brukes. Temperaturen i butikken er konstant. Vi er også veldig opptatt av arbeidsmiljøet. Vi har vernerunde og risikovurdering en gang i året. Der settes det opp tiltak for forbedringer og tiltakene lukkes etter hvert som de blir gjennomført.
Oppfordrer til å tenke på miljø i det meste man foretar seg
- Jeg tror det er viktig å tenke på miljø i det meste man foretar seg. Stille seg spørsmålet om dette er miljøvennlig. Det er altfor mye emballasje på veldig mye, er det nødvendig? Det er viktig å være bevisst og å gjennomføre miljøtiltak der det er mulig, avslutter Hæhre-Pedersen.