Velkommen til pårørendeskole - Gratis kurs for pårørende til personer med demens

Etter mange års pause starter Krødsherad og Sigdal opp igjen med pårørendeskole for alle som er pårørende til personer med demens.

Praktiske opplysninger

Første kurssamling: 24. oktober

Sted: Sigdalsheimen de tre første gangene og
          Kryllingheimen de to siste gangene.

Kurset er gratis, inkludert kursmateriell og servering.

Påmelding: Innen 17.oktober

For nærmere opplysninger og påmelding, kontakt:

Ester Ramstad, tlf. 993 78 732 (Sigdal)

Martine Eriksen, tlf. 912 41 088 (Krødsherad)

Pårørendeskolen

Det arrangeres 5 samlinger fra kl.18:00-20:30 på følgende datoer
Pårørendeskolen
Oktober November
24.10.2023 07.11.2023
31.10.2023 21.11.2023
28.11.2023

Hva er en pårørende?

Pårørende er en person som står en annen person særlig nær, for eksempel partner/ektefelle eller nærmeste familie, som ofte er denne personens viktigste støtte.

Pårørendeskolens målsetting

• Gi pårørende økt kunnskap om demenssykdommer.
  • Gi innsikt i metoder for kommunikasjon og samhandling med personer med demens.
  • Bidra til at pårørende får bedre kjennskap til rettigheter og aktuelle lover og hvordan man får kontakt med hjelpeapparatet.
  • Tilby støtte gjennom å møte andre pårørende som er i samme situasjon.

På pårørendeskolen vektlegger vi åpenhet i trygge omgivelser. Fortrolige opplysninger som kommer frem, skal forbli mellom deltakerne.

Ta kontakt hvis du har behov for avlastning for å kunne delta på kurset. Vi vil prøve å være behjelpelig med det.

Hva er pårørendeskolen?

Pårørendeskolen er et kurstilbud til deg som har et familiemedlem eller en nær venn med demenssykdom. Personen med demens kan bo hjemme eller på institusjon. Gjennom faglige forelesninger, plenums- og gruppesamtaler får du kunnskap om demens og innsikt i hvilke følger sykdommen kan ha for personen med demens, deg som pårørende og øvrige familie. Du treffer andre pårørende i samme situasjon og fagpersoner med kompetanse på området.

Hva inneholder kurset?

Kurset er over 5 samlinger med følgende temaer:

• Hva er demens? Symptomer, forløp, årsak og behandling.
  • Atferdsendringer og personlighetsendringer.
  • Hvordan mestre hverdagen? Miljøbehandling og kommunikasjon.
  • Lover og rettigheter. Kommunale tilbud som hjelpemidler og velferdsteknologi.
  • Pårørendes opplevelser og egenomsorg. Informasjon om fremtidsfullmakt, verge, vederlagsforskriften, økonomi. Erfaringsutveksling og veien videre.

Foreleserne er helsepersonell med god kunnskap og erfaring med demens, deriblant overlege Merete Undeland og ansatte i Sigdal og Krødsherad.

Illustrasjonsbilde med påskrift kunnskap, støtte og fellesskap - Klikk for stort bilde

Martine Eriksen
Demenskoordinator