Velferdsteknologi ABC - opplæringspakke til kommunene

« KS har i samarbeid med SINTEF og Høgskolen i Sørøst-Norge utviklet en tverrfaglig opplæringspakke for ansatte i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.

 Målet for opplæringen er å gi en forståelse for hvilke utfordringer vi står overfor, hvorfor endringer bør skje nå, og hvilke roller ansatte har i de ulike fasene av endringsprosessene. ABC-en består av fem emner som bygger på hverandre. Emnene dekker sentrale tema som lovverk og etikk, metoder for kartlegging av brukerbehov og eksempler på teknologiske løsninger som er i bruk i kommunene i dag.» http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velferdsteknologiens-abc/

Samling torsdag 27.09, Klækken Hotell i Hønefoss fra kl 09-15.00, totalt ca. 80 deltakere - «Kommunens Digitale agenter»

  • Deltakerne består av: Hjelpepleiere, vaktmestere, sykepleiere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, IT, ledere, vernepleiere og andre ressurspersoner fra tjenesten i kommunene.  
  • Vi startet opp med en introduksjon/film om velferdsteknologi - May Brith Korgerud- fag og gjennomføringskoordinator USHT
  • Kristin Standal prosjektleder fra KS holdt innlegg om: Nasjonalt velferdsteknologiprogram, om prosjektene, Erfaringer fra kommunene. Videre var det fokus på Tjenesteinnovasjon, Gevinstrealisering og Velferdsteknologiens ABC.
  • Kjetil Storvik- Innovasjonsrådgiver for helsesektoren: Hva er innovasjon? En innovasjon er en ny og bedre løsning som er så god at den tas i bruk(Nytt, nyttig og nyttiggjort), Hvordan de har jobbet med innovasjonsprosjekter i Helse Sør-Øst, innovasjon mellom Helse Sør-øst og næringslivet.Utvikling av en god innovasjonskultur skal ikke bare bidra til egne, nye ideer, men også stimulere endringsviljen i organisasjonen. M.a.o. – evne og vilje til nytenkning !,
  • Lunsj og mimling
  • Inndeling av grupper i hver kommune og en gruppeleder
  • Fremover: de ansatte arbeider med emner fra opplæringsheftet mellom hver samling og aktuelle case.

Oppsummering:

  • Behovsdrevet innovasjon(bruker, pårørende perspektiv),
  • Tjenesteinnovasjon- hvordan tenke nytt rundt organiseringen av helse og omsorgstjenestene
  • Se sammenheng mellom opplæringspakken, samlingene og eksempler fra min arbeidshverdag.
  • Hvordan dra nytte av hverandres erfaringer for å bidra til enda bedre tjenester for brukeren og pårørende.
  • Relatere kunnskap fra foredragsholderne inn i de kommunale helse og omsorgstjenestene

 

De ansatte som deltar på kurset blir «Digitale agenter», ressurspersoner ute i kommunene