Ødeleggelser av naturmøteplasser ved Krøderen barnehage

Høsten 2023 søkte Krøderen barnehage om midler til naturmøteplasser og tilholdssteder i skogen ovenfor barnehagen. Nettopp fordi både barna og de voksne drømmer om å kunne være mest mulig i skogen på tross av all slags vær, dubber, bleier og måltider.

De kom seg igjennom nåløyet og fikk tildelt 125.000kr. HURRA!

Prosjektprosessen for utarbeidelse av naturmøteplassene er i gang, men det er også usikkerhet knyttet til denne tilretteleggingen fremover. De ansatte i Krøderen barnehage ønsker å løfte frem hvordan nærområdet til barnehagen blir behandlet i dag.

- Vi elsker å være ute og vil sette opp litt diverse på to forskjellige plasser sånn at vi kan være ute, og sove ute i all slags vær med de minste og opparbeide plass til de eldste. Vi var så glade og gledet oss til å sette i gang. Planleggingen er godt i gang og vi er stolte av hva vi etterhvert kan tilby også utenfor porten. Dette er tenkt til barnehagen først og fremst, men også for hvem som helst på fritiden.

- Men… så kom årets første vårtegn til krøderen barnehagen - dessverre - i tradisjon tro. Vårtegn for oss er ikke det samme som for folk flest. Dette slår aldri feil. I skogen der vi har opparbeidet oss en provosorisk plass er alt ødelagt.

- Tør vi å sette opp noe som helst til det beste for de minste i bygda vår?

- Det er ikke reint sjeldent at vi kommer frem til plassene våre hvor tingene våre er ødelagt. Hver dag på våren, sommeren og høsten er spenningen stor på hva som møter oss når vi kommer frem med de små håpefulle. Spesielt mandager utpeker seg.

- Disse to putekassene, som vises på bildene, ble ødelagte tidligere denne uka. Gjengen som gjorde det er både sett og hørt. Dessverre på avstand. Mellom kl.18 og 20 (nærmere 20) mandag 29.04 ble det gjort herverk på tirilltoppen og hytteskogen. Putekassene som vi har brukt tid og ressurser på å skaffe og hente, for å ha tingene våre trygt i, i skogen sånn at det ikke blir så mye å bære hver gang, sånn at vi kan ha ting lett tilgjengelig - er totalt ødelagte. Det vi ikke kan frakte hver dag ligger i disse kassene, de er veldig kjekke å ha. Vi kunne hatt mye mer der, som ville gjort det veldig praktisk for oss, men det tør vi ikke. Heller så triller vi en ekstra tvillingvogn full av utstyr med ting vi trenger hver dag.

- Det er ikke lenge siden vi kastet en 3. putekasse som også ble ødelagt av besøkende. Nå må vi bruke tid og ressurser på å rydde opp, kaste to store putekasser vi dro god nytte av… og hvis vi gidder - prøve å skaffe nye.

- Hva skal vi gjøre med dette? Vi vasser ikke i penger å kjøpe utstyr for sånn at andre kan ødelegge det. Ikke bader vi i ekstra tid heller.. tiden vil vi helst bruke sammen med barna. Dette er kasser vi har fått av snille familiemedlemmer. Vi bruker tid på å finne, hente, frakte og fylle.

Barnehage gir et lite innblikk til allmennheten og ramser opp litt av hva de opplever av utfordringer i områder som benyttes av barnehagen, slik at alle foreldre kan ta en prat med sitt barn.

Utfordringer som møter barn og voksne i barnehagen:

• bålpanne delt og kastet rundt
  • Helt nye fuglematere ødelagt
  • Krakker forsvinner (funnet noen kastet lengre borti «hugget»
  • Smurt gris utover utstyr vi må ta på for å lage mat på bålpanna samt lykter og div
  • Knust lykter vi tenner lys i for kos
  • Knuste kubbelys som er kastet i bakken
  • Tent på påskepynt barna har laget inni gapahuken så det er store brennmerker i treverket (20 cm fra lekeskuret og 10 m fra barnehagen) konsekvensene tør vi ikke tenke på.
  • Knust flaske som er dratt utover utenfor inngangsdøra til en avdeling
  • Lyslenker som er klipt rett av
  • Gravd hull på tilholdssted på måfå
  • Smadret stubber vi åpenbart bruker som krakker
  • Sneiper, snus, kondomer og søppel innenfor porten i barnehagen, oftest på siden til 1 åringene.
  • Putekasser ødelagt - 3 stk. foreløpig
  • Ødelagt fuglemat kartonger ungene har laget
  • Ødelagte fuglekasser med ferdigbygde nest i, med liv i og klare til bruk
  • Ødelagt pressening hytte
  • Smurt noe oljelignende på lekestativene der ungene skal holde seg
  • Ja listen er enda lengre….

De barnehageansatte er rådville i forhold til hvordan man skal klare å stoppe dette, men de melder om at heretter vil alt av ødeleggelser bli politianmeldt.

- Hvis noen har ordentlige forslag til hvordan vi kan unngå dette så tar vi hjertelig imot tips, sier de ansatte.

Kommunen og barnehagen oppfordrer foreldre til å snakke med barna sine.

Krødsherad kommune

Adresse: Ringnesveien 10, 3536 Noresund

Åpningstid: Mandag til fredag er servicetorget og telefonen åpen fra kl. 09:00 - 14:00.

Skjema for ris og ros på kommunale tjenester