Nå kan også Plamek AS, Rubbhall AS og Haagensen Plast AS kalle seg miljøfyrtårn bedrifter

Ordfører i Krødsherad kommune Andreas Kagiavas Torp fikk æren av å overrekke det synlige beviset for at Plamek AS, Haagensen Plas AS og Rubbhall AS, nå kan kalle seg miljøfyrtårn bedrifter.

Å bli en miljøfyrtårn bedrift er utvikling i tråd med bærekraftsmålene

-  Jeg vil først og fremst gratulere dere alle tre med godkjenning som Miljøfyrtårn. Miljøfyrtårn er Norges mest brukte miljøsertifikat og et anerkjent og effektivt verktøy for miljøledelse, som hjelper virksomheter å skape konkurransefortrinn av bærekraft. FN sine bærekraftmål er grunnleggende i Krødsherad kommune sin Samfunnsdel og førende for all utvikling framover. Det er viktig at både kommunen og næringene i vår kommune søker å utvikle seg i tråd med bærekraftmålene. Vi er derfor veldig fornøyde med at dere har tatt dette på alvor og at dere gjennomfører effektive og lønnsomme miljøforbedringer. Nå får dere også det synlige bevis som Miljøfyrtårn, og Krødsherad kommune gratulerer så mye, sa ordfører Andreas Kagiavas Torp i sin tale.

Mennesker, plasthall - Klikk for stort bildeFra venstre: Daniel Fosse Martinsen, Haagensen Plast As, Lars Erik Hoff, Plamek AS, Ordfører Andreas Kagiavas Torp og Fredrik Holmedal, Rubbhall AS.

Alle tre bedriftene er en del av Rubb Industries, som igjen er del av Zurhaar AS.

Haagensen Plast AS

Haagensen Plast AS er blant landets ledende og en av de eneste fleksible bedrifter innen ekstrudering (produksjon av plast) og foredling av polyetylen plastfolie for industri, fiskeindustri, kjøttindustri, jordbruk, transport og handel.

-  Vi i Haagensen Plast er stolte av å være miljøfyrtårn, slik at vi kan vise at vi tar miljø på alvor. Hos oss får du blant annet plast med opptil 100% gjenvunnet råmateriale for ett lavere miljøavtrykk, og gjenvinningen foregår selvfølgelig lokalt her på fabrikken, sier Produksjonsleder Daniel Fosse Martinsen.

Rubbhall AS

Rubbhall AS har over 50 års erfaring med produksjon og montering av plasthaller over hele landet. Bedriften leverer miljøvennlige hall- løsninger, til nesten all slags bruk, over hele verden. Rubb AS tilbyr lagringshaller, sportshaller, militære hangarer og havnelager.

- Dette er en anerkjennelse som bekrefter vårt engasjement for bærekraft og vår innsats for å redusere miljøavtrykket vårt. Som bedrift ønsker Rubbhall å bidra til en grønnere fremtid, og Miljøfyrtårn-sertifikatet er et viktig bevis på at vi tar vår rolle på alvor, sier COO i Rubbhall AS Fredrik Holmedal, og fortsetter:

- For å oppnå denne sertifiseringen har vi gjennomført en rekke miljøtiltak i alle deler av virksomheten vår. Vi har blant annet fokuserer mye på avfallshåndtering og resirkulering på byggeplass og jobber aktivt for å reduserer energiforbruket internt og hos våre kunder gjennom våre produkter.

Holmedal sier også at en Rubbhall er produsert med tanke på å minimere miljøpåvirkningen gjennom hele livssyklusen. Konstruksjonen i seg selv gjenbrukes eller kan resirkuleres som resten av hallen. Materialene som brukes i produksjonen er nøye utvalgt for å sikre gjenvinning og resirkulering etter endt levetid. Dette bidrar til å redusere avfallsmengden og den negative påvirkningen på jordens ressurser.

Plamek AS

Plamek AS monterer, demonterer og flytter alle typer duk- og stålhaller. Bedriften har 30 års erfaring i bransjen og tilbyr et spekter av bygge- og monteringstjenester, i tillegg til å bistå byggherrer og forsikringsselskap.