Mandag var det siste innspillsmøte om Noresund sentrum

Mandag var det siste innspillsmøte om Noresund sentrum før visjonen blir sendt ut på høring, som en del av Kommunedelplan Norefjell 2019-2035. 60 frammøtte kryllinger fikk høre hvordan arkitektene i DRMA hadde bearbeidet tidligere innspill, og hvordan de hadde begynt å plassere ulike funksjoner i sentrum, både offentlige og private. De har en klar anbefaling om at rundkjøringen ikke må bli sentrum, men at vi aktivt må jobbe for å etablere et annet sentrumspunkt. Næring må vi søke å plassere på bakkenivå, mens 2. og 3. etg. kan nyttes til kontorer eller leiligheter. De hadde også et klart innspill om å flytte Kommuneadministrasjonen til 2. etg i Norefjellporten. Det vil styrke sentrumsfunksjonene, samtidig som det gir mer rom for å bygge en moderne skole ved idrettsplassen. Et aktivt gruppearbeid ga også denne kvelden mange gode innspill og meninger om hvordan Noresund skal være i fremtiden, både for fastboende og besøkende. DRMA skal nå fortsette arbeidet og den endelige visjonen som kommer i januar 2019, da presenteres valgene som er gjort og begrunnelsen. Er vi som kryllinger klare for å ta nye grep for å gjøre Noresund til et attraktivt og framtidsrettet sentrum for fastboende, handelssted for alle og et interessant sted og stoppe om du er på gjennomreise?