Les hva kommuneoverlege Pål Steiran sier om smittesituasjonen, deltavirus, vaksinering, munnbind, tiltakstrøtthet, skolestart – samt nye rutiner ved smitte hos skoleelever.

Flere smittetilfeller i nabokommunen vår Modum den siste tiden. Hva skjer?
- Dette er egentlig ikke så overraskende. Vi opplever nå etter ferien at det er økende smitte i hele Viken. R-tallet for Viken er 1,2. Mange har vært på reise, og tar med seg smitte fra andre land eller andre steder. Og de smitteforebyggende tiltak synes dessverre å være glemt hos en del. Dette øker jo i seg selv risikoen  for smitte.

Mer smittsomt enn før?
De som nå blir smittet, blir det av Delta-varianten av covid-19. Dette er svært smittsomt. Men til gjengjeld blir de smittede vanligvis ikke alvorlig syke. Det er få sykehusinnleggelser. Vestre Viken har i dag 1 innlagt

Færre benytter munnbind!
- Ja, noen tror helt tydelig at pandemien er over. Det er feil. Vi bør fortsatt bruke munnbind hvis vi ikke er helt sikre på at vi kan overholde en meters avstand. Er vi ikke sikre på det, bør munnbindet benyttes. Husk dette i butikker, i taxi, under kollektiv transport etc.

En stor del av befolkningen har jo nå fått en eller to vaksinedoser?

-Ja, og det er både fint og nødvendig. Men vaksinerte kan jo allikevel bli smittet og smitte andre, selv om sjansen for det er langt mindre. Derfor er det så veldig viktig at flest mulig vaksinerer seg.

Hva med dem som ikke er vaksinert?
Det er dessverre et faktum at på landsbasis er det 5-6 prosent av befolkningen som ikke har meldt seg for vaksinering. I Modum er det 9-10 prosent. Krødsherad og Sigdal ligger høyere. Jeg oppfordrer enda flere til å bli med på dugnaden. Det er ennå mulig å få vaksine for de som ennå ikke har meldt ønske om dette. Men det begynner å haste.  I løpet av få uker vil imidlertid massevaksinasjonen opphøre.

Hvorfor vaksinere seg hvis en uansett KAN bli koronasyk?
-Det er langt mindre sjanse for å bli syk med korona etter å ha tatt vaksinene. Og hvis en da likevel blir smittet, er erfaringen at de aller fleste får et langt lettere sykdomsforløp.

Hvem er det som nå blir syke?

-Det er blant ungdom og unge voksne vi har sett mest smitte i sommer. Men smitte er oppdaget i flere aldersgrupper, også i våre kommuner. De aller fleste som blir syke er uvaksinerte. Men vi opplever smitte blant dem som har fått både en og to doser.

Kan det være mye skjult smitte?

- Det kan være. Noen er smittet uten å ha symptomer. De kan smitte andre uten å vite det.  Dette gjør at det er ekstra viktig å følge de grunnleggende smitteverntiltakene.

Altså; flere unge blir syke, men mindre syke?
Ja, og det henger sammen med at de fleste eldre er fullvaksinert, samt at det er en økende antall ungdommer som blir smittet. Disse har i utgangspunktet ikke så lett for å bli alvorlig syke.  Det tilsier få sykehusinnleggelser.

Flere unge smittes. Denne uken er det skolestart
- Ja, og da må vi nok regne med noe økt smitte. Man møter flere og det blir naturligvis fort kortere avstand mellom de unge.

Noe nytt  i forbindelse med skolestart?

De unge har under pandemien opplevd høy grad av tiltaksbyrde og begrensninger i vanlige aktiviteter. I tillegg har denne gruppen hatt lav sykdomsbyrde.

Fra 16. august kommer endringer i karantenereglene for barn og unge under 18 år. I stedet for karantene hvis en har vært i nærkontakt til en smittet, vil en få tilbud om rask hurtigtesting med testsvar etter 20 minutter. Er denne negativ, så er det ingen karantene og man kan være på skolen og delta i vanlige aktiviteter. Testen skal da  gjentas med noen dagers mellomrom.

Hvordan blir hurtigtester tatt?
- De tas med en myk vattpinne fra fremre del av nesen. Denne metoden gir svært lite ubehag. Om testen ikke tas vil en bli satt i karantene, akkurat som før.

Fremmøte teststasjon?
Hvis det blir nødvendig vil vi så langt det lar seg gjøre reise ut på skoler og barnehager med testpersonell for å ta hurtigtester. Ellers vil de som blir innkalt til test bli testet ved teststasjonen.

Vil foreldre da informeres?

-Kommunene vil sikre at foreldre/foresatt blir tilstrekkelig informert om denne testingen/helsehjelpen. Ut fra dette vil vi kunne være effektive slik at helsehjelpen vurderes ut fra et gitt informert samtykke (Pasient- og brukerrettighetsloven § 4-1), og at foreldre/foresatte tydelig må gi tilbakemelding dersom de motsetter seg denne form for helsehjelp.

Tiltak i skolene ellers?
- Skolene går tilbake til grønn tiltaksnivå i den såkalte trafikklysmodellen. Men skolene har beredskap som gjør at en i løpet av kort tid kan gå tilbake til gult tiltaksnivå dersom smittetrykket øker.

På arbeidsplassen?

- Flere som har hatt hjemmekontor går nå tilbake til fysisk oppmøte på arbeidsplassen. Dette vil også kunne øke smitterisikoen. Noen er ikke vaksinert. Det er derfor viktig å ta hensyn.

En avsluttende oppfordring til våre innbyggere?
Pandemien er ikke over. Alle bør fortsatt huske de grunnleggende smitteforebyggende tiltak:

• Teste seg ved symptomer (rennende nese, hodepine, feber, tretthet, muskelverk, sår hals)
  • Være hjemme ved sykdom
  • Sikre 1 meters avstand, eventuelt benytte munnbind når en er på steder hvor det å holde sikker avstand til andre kan være utfordrende – eks butikker, i taxi, under kollektiv transport etc.
  • God håndhygiene, sprite seg
  • Ikke hilse på andre ved håndtrykk. Ikke klemme de en ikke har nær omgang med.
  • De som tilbys vaksine, men som ikke er vaksinert bør gjøre dette snarest. Om, og evt hvilke grupper av barn som kan tilbys vaksine er ennå ikke avklart. Om det skal gis 3. vaksine til noen grupper blir avgjort i løpet av september