Krødsherad ble en av vinnerne i DOGAS innvoasjonskonkurranse

Foto: Petter GrimmSammen for smarte og bærekraftige byer og lokalsamfunn.

Sammen med Nordic Edge og Innovasjon Norge inviterte DOGA tidligere i høst til innovasjonskonkurransen Sammen for smarte og bærekraftige byer og lokalsamfunn. 18 kommuner og fylkeskommuner sendte inn søknader. Her er de tre som har vunnet første fase av konkurransen.

Krødsherad kommune er en av tre kommuner som er videre i prosess, sammen med Utsira og Asker kommune. Les kunngjøring av vinnere av innovasjonskonkurranse på doga.no

Formålet med innovasjonskonkurransen er å utforske nye og smarte måter å jobbe på for å løse utfordringer knyttet til by- og stedsutvikling og samtidig fremme bærekraftig næringsutvikling.

Konkurransen skal også bidra til at prinsippene og målbildene i det nasjonale smartby-veikartet blir tatt i bruk og omsatt til praktisk handling.

– Det at responsen var så god viser at det er en stor interesse for å eksperimentere og samarbeide på tvers. Vi trenger gode modeller for hvordan kommuner, næringsliv og andre aktører kan jobbe sammen for å løse utfordringer relatert til by- og stedsutvikling, sier prosjektleder Malin Kock Hansen i DOGA.

Juryen har valgt ut de tre kommunene blant annet fordi de mener at prosjektene har potensial for bærekraftig næringsutvikling og skalering. Les mer om om konkurransen og kriteriene her.

De tre nominerte kommunene vil få videre oppfølging fra flere nasjonale aktører for å spisse tema videre inn mot en endelig kåring i juni 2020.

For Krødsherad kommune handler utfordringen om hvordan man kan lage miljøvennlige og sømløse transportløsninger som kommer både besøkende og fastboende til gode.

Prosjektbeskrivelse:
Krødsherad kommune vil lage rammer og løsninger for sømløs og miljøvennlig transport som gjør at fritidsinnbyggere kan bevege seg rundt uten egen bil, og som også blir et gode for de fastboende i et distrikt hvor kollektivtransporten er begrenset.

Juryens begrunnelse:
Krødsherad presenterer en mangefasettert problemstilling som næringslivet kan ta seg av på mange forskjellige måter. Det er store muligheter for innovasjon og næringsutvikling, i tillegg til store teknologiske muligheter. Selv om Krødsherad er en liten kommune, er det potensial for at effekten blir mye større enn kommunen selv, med høy overføringsverdi og mulighet for skalering nasjonalt og internasjonalt.