Kartverket skal flyfotografere

De nærmeste månedene kan du se personer som maler hvite firkanter på bakken. Ta godt imot landmålerne, og la merkene være i fred. Disse merkene skal brukes når vi skal flyfotografere kommunen.

Det er et sikkert vårtegn å treffe på en landmåler som måler inn fastmerker i nabolaget, gangstien eller helt utpå jordet.

Uventede gjester på besøk

Hæ? Kan du få folk med landmålingsutstyr og malingsspann i neven inn i hagen din? Huset og hagen din får du ha i fred. Men: Eier du en vei eller annet egnet sted for signalering, kan det hende du får gjester på din eiendom.

Matrikkelloven gir lovfestet rett til å plassere signaler på privat og offentlig grunn. Du skal kunne regne med at de tar hensyn når de jobber.

Vårens vakreste oppdrag

Det er oppholdsvær og tørt terreng. Etter å ha funnet flat og fast grunn og rydda bort forstyrrende vegetasjon, setter landmåleren i gang med å hamre inn en passelig spiker. Fram med malerkosten og hvitmalinga. Spikeren skal signaleres og måles. Det males en hvit firkant med tydelig ramme rundt og landmåleren måler inn fastmerket med sitt utstyr.

Nå skal flyet ha fri sikt inn til den hvite firkanten. Klart til å kartlegge.

Ekstra mange nye merker i år

En ny standard med nye kvalitetskrav gjør at mange eksisterende fastmerker ikke kan brukes lenger. Det betyr enda flere nymalte firkanter rundt om i landet i år.

Fastmerkene er hvite firkanter, enten hvitmalte eller i form av plater montert på bakken.

Alle fastmerkene må plasseres der det er hensiktsmessig for kartleggingen. Plasseringen er planlagt på forhånd, men noen tilpasninger må landmålerne gjøre i felt.

Takk for hjelpa!

Det er svært viktig at fastmerkene får være i fred. Takk for at du ikke dekker til, flytter på eller ødelegger de hvite firkantene. Dette er fellesskapets ressurser i arbeid, og vi vil alle nyte godt av å ha oppdaterte kart når landmålerne er ferdige.

Og vil du se huset ditt fra oven, finner du dette på Norge i bilder. Her kan du også bla deg gjennom ulike bilde-lag som viser flyfoto fra forskjellige tidsepoker.

Merkesesongen er i gang | Kartverket.no

Illustrasjonsfoto av signalisert punkt på gangvei.jpg - Klikk for stort bildeSlike signalerte fastmerker vil være et vanlig syn i vår. I utmark er fastmerket ofte en bolt i fast fjell. Utpå eksempelvis et jorde, plasseres en hvit papplate som midlertidig festes i jorda. Signalerte fastmerker er nødvendige når vi tar flyfoto av terrenget. Marianne Fagerland Kjelstad, Kartverket