Informasjon om legemiddelet Paxlovid og utlevering av selvtester - Covid-19

Legemiddelet Paxlovid

Helsedirektoratet anbefaler at personer med høy risiko for å utvikle alvorlig sykdom ved Covid-19 får tilbud om behandling med legemiddelet Paxlovid.

Behandling med Paxlovid kan dempe sykdomsutvikling hos denne gruppen. Behandling med Paxlovid bør starte så tidlig som mulig. Helsedirektoratet anbefaler derfor at personer som har høy risiko for å utvikle alvorlig sykdom tester seg selv hver dag i inntil fire dager hvis de får luftveissymptomer. Ved positivt resultat eller forverring av symptomer, bør man oppsøke lege raskt, se mer informasjon på helsenorge.no.

Behandling av korona med tabletter

Hvis du har høy risiko for å bli alvorlig syk av korona, kan det være aktuelt at du får behandling med tabletter.

Tablettene, som heter Paxlovid, reduserer risikoen for å bli alvorlig syk.

Det er viktig at behandlingen med tabletter starter tidlig. Hvis du har høy risiko for å bli alvorlig syk og får luftveissymptomer, bør du teste deg for korona.

Hvem vil ha nytte av tabletter?

Det er særlig tre grupper som vil ha nytte av behandling med Paxlovid-tabletter:

• De som har alvorlig immunsvikt.
  • De som er over 65 år, ikke har fått vaksine dei siste seks månedene og har en alvorlig sykdom
  • Alle som er over 80 år.

Hva skal du gjøre hvis du får luftveissymptomer?

Luftveissymptomer er først og fremst tett nese, hoste og sår hals. Ofte har du også feber eller vondt i hodet.

Hvis du har høy risiko for å bli alvorlig syk av korona og får luftveissymptomer, bør du ta en selvtest hver dag - i inntil fire dager.

Hvis selvtesten viser at du har korona, bør du kontakte fastlegen din eller legevakt.

Hvis testen ikke viser at du har korona, kan du vente med å kontakte fastlegen.

Hvis symptomene blir verre, bør du kontakte lege, selv om selvtesten ikke viser at du har korona.

Hvem har høy risiko for å bli alvorlig syk?

Du har høy risiko for å bli alvorlig syk av korona hvis:

• Du har alvorlig immunsvikt. For eksempel fordi du har beinmargskreft eller lymfekreft og får medisiner som slår ut immunforsvaret.
  • Du er over 65 år, du har en alvorlig kronisk sykdom, og du har ikke fått vaksine de siste seks månedene.
  • Du er over 80 år.
  • Du er over 50 år og har aldri tatt koronavaksine.

Mer informasjon om hvem som har høy risiko og hva du skal gjøre hvis du blir syk finner du på Helsenorge

Behandling med tabletter erstatter ikke vaksine. Det beste du kan gjøre for å ikke bli alvorlig syk av korona er å ta koronavaksine.

Utlevering av selvtester

Selvtester kan hentes på kommunens servicetorg i tidspunktet fra kl.09:00-14:00. Har du behov for å hente selvtester utenom åpningstiden, så ring oss på tlf: 32150000 for å gjøre avtale om henting.

Det er ingen begrensinger om hvem som kan få utdelt selvtester. Alle innbyggere som har behov for selvtester kan hente hos oss.

Råd ved kjøp av selvtest

Det finnes mange forskjellige typer selvtester. Du kan enkelt få kjøpt en selvtest på et apotek, i butikk og på nettbutikk. Hvordan testen blir lagret, kvaliteten på testen og brukervennlighet vil kunne påvirke hvor mye du kan stole på testresultatet. Helsemyndighetene kan ikke gi råd om hvilken test eller merke du bør velge, dette fordi utvalget av selvtester er stort.

Når du kjøper en selvtest, bør du derfor se etter om:

• Esken er merket med CE og fire tall. Tallene står rett etter bokstavene.
  • Bruksanvisningen er på norsk.

CE-merket bety at testen oppfyller kravene som er satt til kvalitet og sikkerhet. Du kan lese mer om CE-merking og EUs direktiv hos Forbrukerrådet.

Selvtester som selges i Norge  ha både CE-merket og norsk bruksanvisning. Du vil finne tester som oppfyller disse kravene blant annet på et apotek. Det er anbefalt å kjøpe testen et sted du kan få råd og veiledning.

Historikk - testing

Testing (oppdatert 12.februar 2022)

• Om du har luftveissymptom som nylig har oppstått bør du teste deg for koronasykdom.
  • Om du ikke har symptom og bor sammen en som er smittet, trenger du ikke teste deg.
  • Dersom du får positiv selvtest hjemme, bør du registrere dette i kommunens system for å spore smitte. En positiv selvtest blir ikke registrert på helsenorge.no, og vil ikke bli vist i koronasertifikatet.
  • Dersom du ikke er fullstendig vaksinert, om du for eksempel mangler oppfriskingsdose, bør du ta ny test på en teststasjon og få bekreftet den positive selvtesten.
  • Det er ikke nødvendig med bekreftende test for dem som har fått oppfriskingsdose (booster) eller er grunnvaksinerte og etterpå har gått hatt koronasykdom de siste 3 månedene.
  • Test deg ved symptomer. Barn i barnehagealder og skoleelever er unntatt. Det er ikke lenger nødvendig å teste seg dersom du ikke har symptomer.

Kontaktinfo

Noresund legekontor
Koronatelefon
Mobil 92 87 70 89

Betjent alle dager i tidsrommet fra kl. 08:00 til kl. 15:00.

Krødsherad kommune

Ringnesveien 10