Hvilke kulturminner og kulturarv har betydning for deg?

Er det steder, landskap, bygninger eller tradisjoner som er umistelige og som vi må ta vare på? Hvordan skal Krødsherad være i framtida?

Kulturmiljøplan

Krødsherad kommune har startet arbeidet med å lage en kulturmiljøplan. Den skal gi oversikt over viktige kulturminner som kommunen vurderer som verneverdige og ønsker skal bevares og forvaltes særskilt. Det kan være eldre og nyere bygninger, store og små kulturmiljøer og landskapsområder, arkeologiske spor fra eldre tider, og også sagn og tradisjoner som er verdifulle å ta vare på for oss selv og dem som kommer etter oss.

Planen vil være en temaplan og skal gi anbefalinger om hvordan de ulike kulturminnene og kulturmiljøene kan bidra til å styrke Krødsherads identitet, legge til rette for bruk og læring
eller (nærings)utvikling av tettstedene i kommunen.

Krødsherad kommune har engasjert NIKU (Norsk institutt for kulturminneforskning) til å utarbeide et planforslag i løpet av høsten 2023. Etter dette vil det pågå en videre plan-prosess i kommunen med politisk behandling våren 2024.

Vi ønsker innspill

I forbindelse med planarbeidet ønsker vi å vite hva kryllingene mener: hvilken kulturarv er viktig for deg? Er det steder, landskap, bygninger eller tradisjoner som er umistelige og som vi må ta vare på? Vi ønsker å få fram kunnskap og synspunkter fra folk i ulike aldre, fra ulike deler av kommunen og med ulik bakgrunn. Frist for å gi innspill er 5. november 2023.

Svar på spørsmålene i undersøkelsen under vil vi ta med som innspill i det videre arbeidet med kulturmiljøplanen for Krødsherad.

Vi spør fordi vi ønsker å vite hva nettopp du mener! Ingen svar er riktige eller gale.

Kom med dine innspill

Diskusjon i mindre grupper

Nederst i artikkelen finner du spørsmål som er ment som utgangspunkt for diskusjon i mindre grupper. Gruppene kan gjerne komme sammen i små ‘gjestebud’. Med dette mener vi en uformell sammenkomst der en person inviterer en eller flere gjester for å diskutere fritt og åpent. Hvem du vil invitere til gjestebudet, hvor og når dere skal samles, avgjør du selv. ‘Gjestebud’ er en ny måte for å hente innspill til planarbeid. Målet er å få fram synspunkter
og meninger fra folk flest, også fra de som kanskje ikke er komfortable med å gi innspill
i store folkemøter eller i formelle, skriftlige høringssvar.

Send innspill til NIKU via epost: kulturmiljoplan@niku.no, eller til Postboks 736 Sentrum, 0105 Oslo.

Ta gjerne kontakt med oss for mer informasjon.
Krødsherad kommune: Rådgiver kultur og oppvekst, Børre Jensen, borre.jensen@krodsherad.kommune.no  tlf. 321 50 000
NIKU: prosjektleder Hilde Amundsen, kulturmiljoplan@niku.no  tlf. 97002244

Spørsmålene i undersøkelsen er ment som utgangspunkt for gruppediskusjon. Innspillene vil vi ta med i det videre arbeidet med kulturmiljøplanen for Krødsherad.

Spørsmålene nedenfor er ment som utgangspunkt for gruppediskusjon. Innspillene vil vi ta med i det videre arbeidet med kulturmiljøplanen for Krødsherad.

Samtaletema

1. Hvilke steder, landskap, bygninger og andre spor fra eldre tider i Krødsherad er spesielt viktige å ta vare på og hvorfor? Hvor ligger disse?
  2. Hva er viktigst å bevare i din grend?
  3. Er det et eller flere steder der du synes det er særlig fint?
  4. Er det spesielle steder eller veier der du gjerne går tur? Hvorfor?
  5. Er det noen spesielle historiske bygninger /steder du besøker ofte? Hvorfor?
  6. Hva vil du helst vise fram til gjester som kommer utenbygds fra?
  7. Hva ville du ønske å vise fram til barna eller barnebarna dine?
  8. Er det et spesielt sted, bygning eller annet som er viktig for deg som kjennetegn på at nå er jeg framme / nå er jeg hjemme?
  9. Hva særpreger Krødsherad?
  10. Hva er det Krødsherad har som ikke andre plasser har?
  11. Hvilke aktiviteter /kulturuttrykk /tradisjoner er typiske for Krødsherad?
  12. Hva mener du har formet Krødsherad fra gammelt av?
  13. Hvordan er dette synlig i dag (i landskapet, bygningsmønster, befolkning, aktivitet)?
  14. Hva bør gjøres for å verne om de viktige kulturminnene og kulturmiljøene
    (stedene, landskapene, utsiktspunktene, veiene, bygningene eller annet)?
  15. Hvordan kan tradisjoner holdes i hevd?
  16. Hvordan kan vi formidle kunnskap om og skape interesse for kulturminnene, kulturmiljøene, kulturlandskapet og kulturarven?
  17. Andre innspill?

Vi ber om en kort oppsummering av synspunkter. Hvis det er stor enighet eller uenighet i diskusjonen, kan dette gjerne kommenteres. Vi vil gjerne vite hvor mange dere har vært på gruppa og alderen til deltakerne, men vi trenger ikke vite navn (det kan likevel være greit at verten har oversikt over dette hvis noen stiller spørsmål om det i ettertid).

Svaret som blir sendt inn fra møtet, blir gruppas innspill til planprosessen. Alle kan også gi egne innspill hvis de ønsker dette, eller har lyst til å utdype noe etter gjestebudet. Dersom du kjenner andre som du tror ville være interessert i å sende synspunkter eller kalle sammen til ‘gjestebud’, er vi takknemlige om du sender invitasjonen videre.

Innspill sendes til NIKU v/ Siv Leden: siv.leden@niku.no, Postboks 736 Sentrum, 0105 Oslo innen 5. november 2023.

Takk for ditt bidrag!

Krødsherad kommune og NIKU

Børre Jensen
Rådgiver for oppvekst og kultur