Høring om bredbåndsutbygging – innspill ønskes!

Kommunen har et ønske om å realisere høyhastighetsbredbånd i hele kommunen. Som ledd i dette er det besluttet å søke midler til bredbåndsutbygging i 2018.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) organiserer en tilskuddsordning hvor kommuner kan søke om tilskudd til bredbåndsutbygging i områder de kommersielle aktørene ikke finner det lønnsomt å bygge ut.

I 2018 planlegges det å søke om midler for følgende områder:

- Nore

- Hervik-Gren

- Skinnes-Fyran

Støtteordningen er primært tiltenkt husstander som mangler grunnleggende bredbåndstilbud med minimum 10 Mbit/s. Det kan også søkes om tilskudd til områder med reell hastighet mellom 10 og 30 Mbit/s.

Prosjektet er et «spleiselag» hvor kommunen, Nkom og utbygger bidrar med midler. Det kan også være aktuelt for innbyggerne å bidra med dugnadsarbeid som f.eks. graving på egen tomt.

Konstruktive innspill fra innbyggere, organisasjoner og bedrifter bidrar til å utarbeide en sterk søknad! Gå gjerne sammen flere og beskriv eller mål dekningen der dere bor. Oppgi gjerne ønsker og behov for bredbånd. Det er også mulig å komme med innspill til områder. For eventuelle spørsmål kan dere ta kontakt med Guro Dæhlen på Guro.Daehlen@krodsherad.kommune.no  eller  tlf. 32 15 00 00.

Innspill merkes med «Nkom 2018» og sendes til krodsherad.kommune@krodsherad.kommune.no innen 24. april.

For mer informasjon om ordningen se Nkoms nettside: https://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/nye-retningslinjer-for-st%C3%B8tte-til-bredb%C3%A5ndsutbygging