Gjennomføring av "valg" i Krødsheradskolen

Det har jo vært stortingsvalg denne uken og elever i Krødsheradskolen har naturligvis også engasjert seg i valgprosessene.

Krøderen skole

Mellomtrinnet

Mellomtrinnet har i lengre tid jobbet med valget og brukte ungdomsskolen sitt valglokale i landskapet til sitt valg siste del av 10/9. I 6. klasse laget de et excel-ark slik at de kunne følge med på søylene hvordan de endret seg ettersom stemmene kom inn til de ulike partiene. Dette likte de godt og det var stort engasjement.

Ungdomstrinnet

Ungdomstrinnet har også jobbet med valget i forbindelse med demokrati og medborgerskap. Trinnet har brukt Stortinget sine sider i stor grad, fulgt med på debattprogram fra NRK og hatt skriftlige oppgaver som f.eks. "Mitt drømmeparti". Stortinget sitt opplegg med det digitale spillet "Valget er ditt", falt i smak hos 8. klasse. Her ble klassen delt inn i grupper som skulle danne partier, og gjennom et digitalt opplegg med filmsnutter om de viktigste områdene i politikken og spørsmål knyttet til dette, utarbeidet hvert parti sitt program. Programmet skulle de redegjøre og  argumentere for i klassen, før det store valget som viste hvilket parti i klassen som fikk flest stemmer. Ellers var det 10. klassesom  arrangerte valget og rigget valglokalet for hele u-skolen, med avlukke, manntallsliste og stemmeurne. Valget ble holdt på formiddagen 10/9. Selve valgdagen var det omvisning for alle klasser på valglokalet.

Resultat skolevalg mellomtrinn:

Rødt: 6

Krf: 0

Blanke: 2

Småskoletrinnet har også jobbet med valget, og de har blant annet laget helt egne partier.

Noresund skole

5.-7.klasse har nå i 2 uker jobbet med temaet valg. Elevene har vært delt inn i 3 grupper med ulike temaer om valg, demokrati og ytringsfrihet. En av gruppene var at elevene skulle lage sitt eget parti. Her måtte elevene finne på navn på partiet, hvem som skulle bli statsministerkandidat, 3 ting som partiet hadde som sine kampsaker og laget stemmesedler. Vi avsluttet det hele med skolevalg hvor det skulle velges statsminister på Noresund skole. Gymsalen ble brukt som valglokale, og vi var så heldige at vi fikk låne både stemmeavlukke, valgstempel og valgurne.

Det ble et jevnt valg som endte med at de 2 partiene Pengepartiet og Skolepartiet fikk like mange stemmer. Disse to partiene fikk da 30 minutter på seg til å bestemme seg for hvem som skulle bli statsminister og hvilke 3 saker de ønsket å jobbe videre med.

Statsministeren ble til slutt Mathea Jokerud Andersen fra Skolepartiet, og de valgte kantine, leksefri skole og billigere skolefrukt/melk som sine kampsaker.

Vil til slutt takke Krødsherad kommune for at vi fikk låne valgutstyret. Og en spesiell takk til Anne Jokerud som hjalp oss slik at alt foregikk som det skulle.