Engasjert i kulturarv? Viken Fylkeskommune lyser ut midler til kulturarvprosjekt

Utlysning av tilskudd til istandsetting, formidling og verdiskaping for 2022 på kulturarvfeltet i Viken fylkeskommune

Viken fylkeskommune lyser ut midler til kulturarvprosjekter, og inviterer Vikensamfunnet med dette til å søke om tilskudd til istandsetting, formidling og verdiskaping mv. Tilskuddsordningene omfatter kulturminner og kulturmiljøer fra alle tidsperioder, og er rettet mot kommuner, lag, stiftelser, næringsdrivende og andre kulturarvaktører aktive i Viken.

Søknadsfrist er 15. mars for de fleste av tilskuddsordningene.

2022 er frivillighetens år, og Viken fylkeskommune håper på respons fra frivillige foreninger og lag aktive i Viken på våre utlysninger. Frivilligheten er en viktig målgruppe i den fylkeskommunale ordningen «Tilskudd til kulturhistoriske veifar, ferdselsårer og pilegrimsleder i Viken» og Riksantikvarens ordning «Tilskudd til lokale, historiske ferdselsårer». Tilskuddsordningen «KAF: kulturminnevern, aktivitet og friluftsliv» er særskilt rettet mot frivillige aktører som ønsker å engasjere seg i kulturminnevern.

I forbindelse med frivillighetens år prioriterer fylkeskommunen felleskapets bygg i ordningen «Tilskudd til verneverdige bygninger og anlegg i Viken 2022».

Satsing på KiK: kulturmiljøarbeid i kommunene og KulturArvOpplevelser i Viken fylkeskommune

I forbindelse med Viken Fylkeskommunes satsning «KIK: kulturmiljøarbeid i kommunen» lyses det ut midler. Kommunene i Viken kan søke om tilskudd til arbeid med kulturmiljøplaner, kunnskapsgrunnlag, mulighetsstudier og kulturhistoriske stedsanalyser.

I løpet av våren utlyses også midler i ordningen «KulturArvOpplevelser», som skal bidra til utvikling av opplevelser der kultur, natur, mat, og aktiviteter settes sammen til attraktive tilbud til turister, andre besøkende og lokalbefolkning. Tilskuddsordningen er et samarbeid mellom kultur- og næringsområdene i Viken fylkeskommune.

Vi oppfordrer til å lese mer om fylkeskommunens tilskuddsordninger her