CD-slepp med slåtter fra Krødsherad

Torsdag kveld 22. oktober hadde Per Åsmund Omholt CD-slepp på Villa Fridheim.

Det ble en flott kveld med mange slåtter med utgangspunkt i Truls Ørpen, spilt bl.a. på ei fele Ørpen hadde i sin samling av feler, og som nå er i kommunens eie. Omholt låner denne fela av kommunen og viste alle frammøtte hvorfor nettopp han er den rette til å forvalte fela. Det var veldig interessant å høre både slåttene og historiene som ligger bak. En flott måte å vise fram musikktradisjonene fra Krødsherad på.

CD’en har fått navnet «Vara ungkar og gå fri». Denne er til salgs på kommunehuset for kr. 190.-.

Per Åsmund Omholt, opprinnelig fra Veme på Ringerike, spiller på CD’en slåtter i tradisjon etter Truls Ørpen fra Krødsherad. Ørpen var en sentral skikkelse i det organiserte folkemusikkmiljøet i første halvdel av 1900-tallet. I heimbygda Krødsherad lærte han av spelemenn født til dels før midten av 1800-tallet og fikk på den måten samlet et stort repertoar av springar, halling og reiselåtter (brudemarsjer) som hadde vært i bruk i bygda. Dette eldre repertoaret er i så måte godt dokumentert, men har likevel vært lite å høre på kappleiker og konserter i seinere tid.

Per Åsmund Omholt har gjennom mange år fordypet seg i dette materialet og brukt det som grunnlag for forskning og formidling gjennom sin tilknytting til folkemusikkstudiet på Rauland på Universitetet i Sørøst-Norge. Endelig har anledningen kommet for å kunne realisere musikken i en CD-utgivelse.

Mange er av slåttene på denne produksjonen er varianter av velkjente slåtter fra nabodistrikt, men en del ser ut til å være unike for bygda, og er trolig ukjente for de fleste. «Kryllingslåttene» kan nok virke noe rett fram – korte og enkle i form – men de er rike på ornamentikk og har tonale og klanglige avskygninger som danner kontraster til mye annet materiale som er vanlig å høre i dag. Utgivelsen er støttet av Kulturrådet.

Per Åsmund Omholt arbeider som forsker og pedagog ved folkemusikkstudiet på Rauland, Universitet i Sørøst-Norge. Her underviser han i tradisjonelt slåttespill på hardingfele og sjøfløyte samt i musikkteoretiske, kulturhistoriske og samfunnsfaglige emner.