Beitebruk i Sigdal og Krødsherad

Utmarksbeiting er en viktig del av ressursgrunnlaget for jordbruket i kommunene våre, en viktig velferdsfaktor for husdyra og ikke minst opprettholder det kulturlandskapet. Bakgrunnen for å utarbeide en felles beitebruksplan for Sigdal og Krødsherad er bl.a. en arealbruk i stadig endring. Utmarksområdene i kommunene har flere sterke arealinteresser som beitebruk, reiseliv, jakt, friluftsliv og hyttebygging. Temaene beiterett og gjerdeplikt er omdiskutert, og vi har derfor invitert Nedre Buskerud jordskifterett for å øke kunnskapen om disse temaene.

Mandag 3. februar kl 19.00 på kommunestyresalen i Prestfoss

19.00 -  19.20     Status for beitebruksplanarbeidet i Sigdal og Krødsherad

Bakkeplan AS v/Ingvild Sundgot redegjør for arbeidet med beitebruksplanen

19.20 – 20.00     Beiterett og gjerdeplikt

Nedre Buskerud Jordskifterett v/Håvard Hågård tar bl.a. opp hvordan dagens lovverk er tilpasset et husdyrhold i endring, med større besetninger, færre husdyrbrukere, mer leiejord og ikke minst hyttebygging?

Hva kan jordskifteretten bidra med i beite - og gjerdesaker?

20.00 – 20.20     Kaffepause med noe å bite i

20.20 – 21.30     Jordskifteretten fortsetter

Møtet er åpent for alle, men vi oppfordrer spesielt beitebrukere og grunneiere til å møte opp.

Velkommen!

Hilsen landbrukskontora i Sigdal og Krødsherad kommuner.