27.08.2023 - Varsel: Jord, flomskred- og flomfare 27.08.2023 og 28.08.2023

Oppdatert melding fra kommunen 27.08.2023 kl 14:00.

Kommunen har mannskaper ute som følger situasjonen tett.

Det viser seg at det denne gang er sidevassdrag som bekker og elver som går over sine bredder. Siden jordsmonnet allerede er mettet, finner vannet egne veier.

Hvis noen på grunn av de store vannmengdene opplever ustabil grunn, fare for ras, store utgravinger eller ting kommunen bør vite om, ta kontakt med teknisk vakt på telefon 95161682.

Vannstanden er imidlertid ikke på det nivået vi så med flomtopp for halvannen uke siden, Prognoser fra NVE sier at vi ikke kommer tilbake til så høyt nivå.

Hva private forhold angår, er det dessverre ofte lite kommunen kan få gjort eller bistå med.

Har dere skader på hus/kjellere/eiendom, må dere kontakte egne forsikringsselskap for å melde skade.

Værvarslet forteller at det kun blir mindre byger utover dagen, og striregnet har gitt seg. Vi håper derfor at det verste er over.

En må regne med begrenset fremkommelighet enkelte steder i kommunen. Følg skilting og anvisninger.

Gi altså beskjed til kommunen på telefon 95161682 hvis du eller dere oppdager endringer i naturen som kan få større konsekvenser, og som i ytterste fall kan påvirke liv og helse.

For trafikkmeldinger - følg med på vegtrafikksentralen.no

For værvarsel - følg med å varsom.no

Flomfare - oransje nivå

Anbefalinger

• Hold deg oppdatert om situasjonen
  • Sikre og flytt verdier bort fra utsatte områder (for eksempel i kjellere, og biler, campingvogner etc langs elver og bekker)
  • Rens stikkrenner, kummer og andre vannveier for jord og grus, kvist og løv, slik at vannet kan renne uhindret der det vanligvis renner
  • Hold deg unna elver og bekker med stor vannføring
  • Beredskapsmyndigheter skal vurdere fortløpende behov for beredskap og forebyggende tiltak
  • Beredskapsmyndigheter må være forberedt på at også bebyggelse og infrastruktur for øvrig kan bli utsatt for alvorlige hendelser

Konsekvenser

• Det er fare for flom i vassdragene, overvann i tettbygde områder, lokale oversvømmelser, bekke- og elveløpsendringer, jord- og flomskred der regnbygene treffer

Beskrivelse

Det ventes stor vannføring og vannstand i forhold til hva som er normalt for årstiden. Dette kan føre til lokale oversvømmelser og erosjonsskader. Det har kommet svært mye regn i området på lørdag og det er høy vannføring i mange bekker og elver. På søndag ventes det fortsatt regn og stedvis kraftige regnbyger, opp mot 15-25 mm, lokalt er det mulighet for mer. Det er usikkerhet i nedbørmengder og hvordan nedbøren fordeler seg over området. Langs vassdrag kan stor vannføring føre til utgraving av masser ved foten av skråninger. Rask senkning av vannstanden etter flom kan også forårsake lokale utglidninger.

Område

Gjelder for Deler av Innlandet og Viken

[varsom.no]

Tidsperiode

1. søndag 27. august kl. 14:00 - faren øker

Jord- og flomskredfare - gult nivå

Anbefalinger

• Hold deg oppdatert om utviklingen av været, skred- og flomsituasjonen, og følg med på værradaren
  • Hold deg unna bratte skråninger, samt bekker og elveløp med stor vannføring
  • Hold stikkrenner, kummer og andre vannveier fri for grus, søppel, kvist og løv
  • Tette vannveier med oppdemmet vann kan forårsake skred

Konsekvenser

• Skredhendelser kan forekomme
  • Utsatte bane- og vegstrekninger kan bli stengt
  • Flomskred har lang rekkevidde og kan gå ned i dalbunnen selv om det løses ut høyt i terrenget

Beskrivelse

Det har kommet svært mye nedbør på Østlandet på lørdagen og det er høy vannmetning i bakken. På søndag ventes det fortsatt regn og stedvis kraftige regnbyger, opp mot 15-25 mm per døgn, lokalt mulighet for mer. Nedbørmengden og nedbørens plassering er usikker. Bratte skråninger, samt bekker og elveløp med stor vannføring er spesielt utsatt.

Område

Gjelder for Deler av Sør-Norge