Digitalisering

Digitalisering i kommunesektoren handler om å møte innbyggernes forventninger til tilgjengelighet, effektivitet og smidighet. Det handler også om innsyn i prosesser, samarbeid, rasjonalisering og kvalitetssikring. Midt-Buskerud har ansatt en digitaliseringssjef som leder digitaliseringsarbeidet og nedsatt arbeidsgruppen DigIT til å sikre forankring i alle kommunene. 

DigIT 

DigIT er en samarbeidsgruppe og har som overordnet mål å jobbe langsiktig og strategisk mot økt digitalisering i Midt-Buskerud, med utgangspunkt i hver kommunes digitaliseringsstrategi. DigIT består, i tillegg til digitaliseringssjef, av en representant fra hver kommune samt en representant for IT-avdelingen. I tillegg møter regionrådskoordinator ved behov. 

Dette er DigIT: 
Anette Westrum, digitaliseringssjef 
Jostein Harm, rådmann, Sigdal 
Anne Magnus, personal- og organisasjonssjef, Krødsherad 
Anne Bjørg Aspheim, leder sentraladministrasjonen, Modum 
Håvard Orsteen, leder, IT-avdelingen 
(Hilde S. Grønhovd, regionrådskoordinator)

 

Oversikt over våre prosjekter: 

Innbyggeren i fokus

Prosjektet "Innbyggeren i fokus" handler om å gjøre kommunale tjenester mer tilgjengelige for innbyggerne. Det handler om å øke kvaliteten og gjøre dialogen med det offentlige enklere. Prosjektet består av en rekke delprosjekter:
Kommune-Kari

Kommune-Kari er en chatrobot som skal kunne svare på spørsmål om kommunen. Den døgnåpne, digitale medarbeideren Kommune-Kari er nå ansatt hos de tre kommunene i Midt-Buskerud. Du finner henne på nettsidene, der hun skal forsøke å svare på alle dine spørsmål. Kommune-Kari er et ledd i å digitalisere tjenestene til kommunene. Nå i begynnelsen er hun under opplæring, ansatt på prøvetid, og kan nok derfor ikke svare på alt. Men hun vil kunne svare på flere spørsmål for hver dag som går. 

Mål med prosjektet: Bedre service til innbyggerne. Det skal være mulig å få svar på spørsmål 24/7 og uten å måtte vente på svar i telefonen eller sende e-post. Etter hvert er målet at Kommune-Kari også skal kunne utføre enkel saksbehandling. 

Tidsplan: Lansering 1. juli 2018. Prøvetid i tre måneder. Evaluering og deretter forhåpentligvis forbedring og videreutvikling av arbeidsområder. 

Min side (innbyggerportal)

Kommunene i Midt-Buskerud ønsker å gi enklere tilgang til kommunale tjenester via nettsidene. 

Mål med prosjektet: Innbyggerne skal kunne logge inn på "Min side" og der kunne sende inn søknader, få innsyn i saksbehandling og ha en oversiktlig dialog med kommunen. Sikker innlogging skjer med Min ID, og informasjon fra Folkeregisteret fylles automatisk inn i skjemaer. 

Tidsplan: Sommer 2018: innhenting av tilbud fra ulike leverandører. Tredje kvartal: valg av leverandør og utvikling av basismoduler. Fra 2019: Videreutvikling av tilbudet med flere tjenester. 

Automatisering av meglerleveranser

Kontaktinfo

Anette Westrum
Digitaliseringssjef
E-post
Mobil 94 05 24 78