Temaplan for kommunikasjon 2024-2027

Temaplan for kommunikasjon for perioden 2024-2027 ble vedtatt av kommunestyre den 02.02.2024.

Temaplan for kommunikasjon (PDF, 2 MB)

Innholdsfortegnelse

 

Forord

Krødsherad kommunes visjon er «Vertskap i verdensklasse!». Alle ansatte i Krødsherad kommune har ansvar for å etterstrebe å være et vertskap i verdensklasse, enten det er med innbyggere, fritidsinnbyggere, besøkende, frivilligheten, næringsliv eller med kolleger. For å klare det, må vi kommunisere godt, og ikke nok med det; kommunikasjon må være en naturlig del av all planlegging i kommunen.

God kommunikasjon bidrar til at kommunen har tillit som myndighetsutøver, tjenesteleverandør og samfunnsutvikler. Kommunikasjon handler om å skape forståelse eller øke kunnskap. Det kan også handle om å endre holdninger eller adferd. Uansett formål, ønsker vi at innbyggere og ansatte skal ha tillit til kommunen og oppleve informasjonen vår som relevant, enhetlig og forståelig. Denne temaplanen gjelder for alle kommunens ansatte. Den omfatter både intern og ekstern kommunikasjon.
 

Et verktøy for deg

Kommunikasjonsfeltet har endret seg mye de siste årene, og det samme har innbyggernes og de ansattes forventninger til kommunikasjon. Det kan noen ganger oppleves som en vanskelig oppgave å nå ut med rett informasjon i rett tid, til rett målgruppe. Kommunikasjonsplanen, med tilhørende verktøykasse, skal være en hjelp for deg når du skal kommunisere med dine målgrupper. Til syvende og sist er kommunikasjon et virkemiddel for å nå kommunens overordnede mål. Kommunikasjonsstrategien er derfor tett knyttet opp til kommuneplanens samfunnsdel og den skal være en rettesnor når du skal gjøre valg og prioriteringer innen kommunikasjon.

Organisering

Planen er delt opp i 2 deler. Del 1 omhandler en oppsummering av utfordringer, samt mål, strategier, tiltak og handlingsplan. Del 2 omhandler en dypere beskrivelser av utfordringer, føringer, vurderinger og andre avklaringer. Temaplan for kommunikasjon skal rulleres hvert fjerde år. Temaplanens handlingsplan skal rulleres årlig i forbindelse med budsjettbehandling.

Del 1 – Mål, strategier og handlingsplan

1 Utfordringer

Krødsherad kommunes kommunikasjon er per i dag ikke helhetlig og ensartet. Det er mange forskjellige aktører som produserer informasjon, og bruken av farger og symboler er preget av tilfeldigheter. Det kommuniseres hovedsakelig i fire kanaler – kommunens hjemmeside, Facebook, epost og brev (digitalt og pr. post). Det er et ønske om å nå ut til innbyggere og ansatte, men vi lykkes bare til en viss grad, viser undersøkelser. Ansatte får som oftest informasjon fra kommunens ledelse gjennom nærmeste leder. Det er viktig for kommunen at informasjonsflyten går raskt og enkelt ut til både ansatte og innbyggere. En kommunikasjonsplan vil bidra til å sikre at kommunens kommunikasjonsmål oppnås gjennom definerte strategier og tiltak. Vi trenger en plan med langsiktige mål, som forsterker kommunens omdømme, gjennom et helhetlig fokus på kommunens bo-, besøks- og næringsattraktivitet. 

Mer om utfordringene finnes i del 2.

2 Kommunikasjonsmål

Innbyggere og ansatte skal oppleve at Krødsherad kommune lever opp til visjonen: Vertskap i verdensklasse! Målene i kommuneplanens samfunnsdel gir retning for kommunikasjonen vår. Mål 1.1 i samfunnsdelen er «Krødsherad er et innovativt og bærekraftig samfunn som gjør det attraktivt å bo i bygda». En av strategiene for å nå dette målet er at «Kommunen bruker nettbaserte og mobilbaserte løsninger for kommunikasjon med innbyggerne». Å utarbeide en Temaplan for kommunikasjon er ett av oppdraga i budsjettet for 2023.

Les kommuneplanens samfunnsdel 2019-2032 på kommunens nettside
Godt gjennomtenkt og forankra kommunikasjonsarbeid vil også bidra til å nå flere av FNs bærekraftsmål. Trekker spesielt fram mål 10 mindre ulikhet, mål 16 fred og rettferdighet og mål 17 samarbeid for å nå målene som alle drar seg mot demokratibygging. Å kommunisere godt rundt våre tjenester vil også kunne gjøre veien mot å nå de andre bærekraftsmålene lettere.

Våre kommunikasjonsmål i Temaplan for kommunikasjon er delmål under hovedmålene i samfunnsdelen.

Kommunikasjonen vår skal
a) bidra til å skape tillit, stolthet og gode hverdagsliv for våre innbyggere
b) gi fornøyde og trygge fritidsinnbyggere, besøkende og næringsdrivende
c) bygge felleskap og bidra til samskaping mellom frivillighet, kulturliv, råd og utvalg og kommunen
d) synliggjøre kommunen som en attraktiv arbeidsplass som bidrar til en lærende og nyskapende organisasjon, hvor ansatte deler kunnskap og informasjon, lærer av hverandre og tør å utfordre det etablerte og hverandre
e) skape god dialog med media, myndigheter, andre samarbeidspartnere og kommunen
f) motivere til deltakelse og medvirkning og gir god informasjon om tjenester, rettigheter og politiske beslutninger

3 Strategier med tilhørende tiltak

For å nå kommunens kommunikasjonsmål, a) til f) over, er det definert seks kommunikasjons-strategier med tilhørende tiltak. Alle strategiene vil bidra til å nå ett eller flere av kommunikasjons-målene.

3.1 Prioritere digitale kanaler for kommunikasjon med våre brukere og innbyggere

- Sikre ressurser til gjennomføring av kommunikasjonsarbeidet
- Reetablere redaksjonsgruppe som møtes jevnlig og løser utfordringer i daglig drift av publiseringsverktøyene.
- Redefinere ansvarsområder for publisering - definere hvilke virksomheter og roller som kan publisere noe selv.
- Gi de ulike målgruppene tilpasset informasjon i rett kanal.
- Bidra til å øke digital kompetanse hos våre målgrupper.

3.2 Synliggjøre Krødsherad som en god kommune å bo og jobbe i

- Gi presis og relevant informasjon om kommunens tjenester, innbyggernes rettigheter og politiske beslutninger til våre målgrupper.
- Fortelle de gode historiene; hvordan det er å vokse opp, bo og bli gammel her.

3.3 Være tydelig og enhetlig avsender i vår visuelle kommunikasjon

- Utarbeide og implementere en digitaliseringsstrategi som styringsverktøy for vår kommunikasjon.
- Bruke vår profilmanual aktivt.
- Utarbeide og benytte publiseringsmal (hva, hvem, hvor, når).
- Jobbe kontinuerlig med spesifikke språktiltak, gjennom blant annet opplæring i klarspråk.
- Ta hensyn til universell utforming på alle flater.
- Legge til rette for informasjon på andre språk når situasjonen tilsier det.
- Utnytte prioriterte informasjons- og kommunikasjonskanaler aktivt for å nå våre mål.

3.4 Styrke internkommunikasjonen på alle nivåer

- Etablere felles rutiner og plattform for internkommunikasjon, og gi ansatte og ledere nødvendig opplæring.
- Bruke internkommunikasjon til å bygge fellesskap på tvers av organisasjonen og fremme fagkunnskap.
- Bygge stolthet for kommunen som arbeidsplass og løfte frem ansatte som gode ambassadører.
- Sørge for tidlig og tydelig kommunikasjon i interne prosjekter og prosesser.
- Sikre at alle medarbeidere er kjent med sitt selvstendige ansvar for å bruke kommunens plattform for internkommunikasjon.

3.5 Legge til rette for medvirkning og motivere til deltagelse

- Kartlegge hvem som blir berørt og hvordan involvering skal foregå.
- Involvere og gå i dialog med aktuelle berørte målgrupper.
- Utarbeide rutiner for håndtering av innspill.
- Gjøre det enkelt for innbyggere å få oversikt over hvordan de kan medvirke i planarbeid, høringer og andre politiske prosesser.
- Oppfordre ansatte til å ta aktiv del i arbeidet med å forbedre kommunens tjenester og arbeidsmiljø gjennom å komme med forslag og konstruktive innspill.

3.6 Forbedre samhandlingen med organisasjonene rundt oss

- Media
- Frivilligsentralen
- Lag og foreninger
- Næringsliv
- Råd og utvalg
- Kommuner og regioner
- Overordnede myndigheter
- ..

4 Handlingsplan

I handlingsplanen under er tiltakene i kapittel 3 samlet med ansvarlig for gjennomføring og tidsfrister. Kostnader blir hensyntatt i forbindelse med budsjettbehandling fra år til år. Handlingsplanen kan du se i sin helhet i planfilen (PDF, 2 MB)

Del 2 – Bakgrunn

A. Om planen, organisering og medvirkning

Kommunikasjonsplanen er en temaplan i tråd med plan- og bygningsloven. Formålet med planen er å sikre at kommunens kommunikasjonsmål oppnås gjennom definerte strategier og tiltak. Det er etablert et kommunikasjonsteam, med representanter for alle sektorene, som har hatt ansvaret for utarbeidelse og fremdrift. Planen eies av kommunedirektørens ledergruppe, som skal sørge for at planen revideres løpende i tråd med Kommuneplanens samfunnsdel.

Det har vært en bred involvering i forbindelse med oppstart av planarbeidet. Det er gjennomført en spørreundersøkelse på kommunens hjemmeside og Facebook-side, med relevante spørsmål knytta til kommunikasjon med kommunen. Teammedlemmer har deltatt i møter og etterspurt innspill i Eldrerådet, Ungdomsrådet og Rådet for personer med funksjonsnedsettelser, samt. med Frivilligsentralen. Teammedlemmer har også delt ut spørreundersøkelsen i møter med LHL og Pensjonistforeningen. Dette skjedde i løpet av mai 2023.

Kommunen skal være en tydelig og enhetlig avsender i sin kommunikasjon. Parallelt med arbeidet med temaplanen har kommunikasjonstemaet i samarbeid med Catch Media AS utarbeidet en profilmanual som skal ivareta den visuelle identiteten og beskrive retningslinjer for bruk. Målet med profilmanualen er at alt kommunen produserer og kommuniserer skal ha et unisont uttrykk, som understreker og styrker vår identitet.

A. Om planen, organisering og medvirkning
B. Definisjoner
C. Beskrivelse av dagens situasjon
D. Roller og ansvar
E. Kommunens overordna prinsipper
F. Målgrupper og kanaler
G. Bærekraftsvurderinger
H. Nasjonale og regionale føringer og forventninger
I. Lovverk

 

Illustrasjonsbilde - Klikk for stort bilde

Kontaktinfo

Merete Holen
Rådgiver omdømme og digitalisering
E-post
Telefon 32 15 00 00
Mobil 48 04 33 79