Tobakk

Alle som selger tobakksvarer må registrere seg i Helsedirektoratets tobakkssalgsregister.
Dette gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.

Salgsstedet er selv ansvarlig for å oppdatere opplysningene i registeret. 

Alle som skal slutte å selge tobakksvarer, må selv avregistrere seg i tobakkssalgsregisteret. Dette gjelder også midlertidige salgssteder.

Les mer om hvordan registre og avregistrere tobakkssalg hos Helsedirektoratet.

Kommunen fører kontroll ved utsalgssteder for tobakk. 

Internkontroll for steder som selger tobakk

Alle salgssteder for tobakk må ha et internkontrollsystem, som skal kunne vises frem på hvert tilsynsbesøk. Internkontrollen skal gi de ansatte tilstrekkelig kunnskap om regelverket, og bidra til forsvarlig drift. Det er spesielt viktig å ha rutiner for å forebygge salg av tobakksvarer og e-sigaretter til mindreårige. Det er også viktig å følge opp og forbedre rutiner og tiltak som ikke virker.

Internkontrollen innebærer at de ansvarlige på salgsstedet skal:

  • ha oversikt over lovverket
  • gi de ansatte opplæring i regelverket og salgsstedets egne rutiner
  • ha oversikt over hvordan oppgaver og ansvar er fordelt
  • kartlegge utfordringer
  • ha rutiner for å sikre at regelverket overholdes
  • ha rutiner for å forebygge, avdekke og rette opp avvik
  • gjennomgå internkontrollen regelmessig

 

Eksempel på en internkontroll som kan lastes ned og fylles ut (ODT)
Eksempel på en internkontroll som kan lastes ned og fylles ut (PDF)

 

Brudd på tobakksskadelovgivningen

Brudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner:

  • retting av det ulovlige forholdet
  • salgsforbud i en periode
  • tvangsmulkt

 

Lover og regler

Regler for salg av tobakksvarer
Tobakksskadeloven
Tobakksalgsforskriften