TobakkAlle som selger tobakksvarer må registrere seg i Helsedirektoratets tobakkssalgsregister.Dette gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.Salgsstedet er selv ansvarlig for å oppdatere opplysningene i registeret. Alle som skal slutte å selge tobakksvarer, må selv avregistrere seg i tobakkssalgsregisteret. Dette gjelder også midlertidige salgssteder.Les mer om hvordan registre og avregistrere tobakkssalg hos Helsedirektoratet.Kommunen fører kontroll ved utsalgssteder for tobakk. Internkontroll for steder som selger tobakkAlle salgssteder for tobakk må ha et internkontrollsystem, som skal kunne vises frem på hvert tilsynsbesøk. Internkontrollen skal gi de ansatte tilstrekkelig kunnskap om regelverket, og bidra til forsvarlig drift. Det er spesielt viktig å ha rutiner for å forebygge salg av tobakksvarer og e-sigaretter til mindreårige. Det er også viktig å følge opp og forbedre rutiner og tiltak som ikke virker.Internkontrollen innebærer at de ansvarlige på salgsstedet skal:ha oversikt over lovverketgi de ansatte opplæring i regelverket og salgsstedets egne rutinerha oversikt over hvordan oppgaver og ansvar er fordeltkartlegge utfordringerha rutiner for å sikre at regelverket overholdesha rutiner for å forebygge, avdekke og rette opp avvikgjennomgå internkontrollen regelmessig Eksempel på en internkontroll som kan lastes ned og fylles ut (ODT)Eksempel på en internkontroll som kan lastes ned og fylles ut (PDF) Brudd på tobakksskadelovgivningenBrudd på regelverket kan føre til forskjellige reaksjoner:retting av det ulovlige forholdetsalgsforbud i en periodetvangsmulkt Lover og reglerRegler for salg av tobakksvarerTobakksskadelovenTobakksalgsforskriften Publisert 16.05.2025 10.17 Sist endret 16.05.2025 13.42