Trygghetsalarm

Dette er en alarm for å sikre og gi bruker trygghet i hjemmet. Trygghetsalarmen er en liten nød-brikke som kan bæres på kroppen. Trygghetsalarmen er tilknyttet en vaktsentral med hjemmesykepleie, og vil ved aktivering tilkalle nødvendig hjelp.

Beskrivelse av tjeneste

  • Det må søkes om å få koblet til en trygghetsalarm til kommunenes vaktsentral.
  • De som ønsker en trygghetsalarm må betale en månedlig sum for leie og drift av trygghetsalarmen.
  • Hjemmesykepleien må ha nøkkel slik at de kommer inn i din bolig dersom alarmen blir benyttet.
  • Nøkkelen oppbevares i en nøkkelboks som blir montert ved siden av husets ytterdør.
  • Alarmen blir tilkoblet av ambulerende vaktmester.

Tildelingskriterier

Hjemmeboende eldre, syke, funksjonshemmede og andre som kan føle seg utrygge ved å bo alene.

Krav til bruker

  • Må skaffe ekstra nøkkel til utgangsdør.
  • Må bekoste ny alarmknapp dersom den blir mistet eller ødelagt
  • Må melde til vaktsentral dersom du skal reise bort
  • Det er krav om at vei er fremkommelig (brøyting og strøing)

Egenbetaling

Trygghetsalarm er en betalingstjeneste. Egenandel fastsettes av kommunen.

Søknad

Det er krav om skriftlig søknad.

Kommunens ansvar

Kommunen er ansvarlig for drift og utrykning.

Etter fattet vedtak

Vaktmester vil ta kontakt for å avtale tilkobling av trygghetsalarm og oppkobling av nøkkelboks.