Kommunal bolig

Krødsherad kommunes holdning er at det er den enkelte innbyggers ansvar å skaffe egnet bolig, men kommunen kan i en del tilfeller tilby kommunal bolig til prioriterte grupper. I de tilfeller der flere boliger står ledige, og det ikke er venteliste kan kommunale boliger leies ut på det frie markedet.

Leie av kommunal bolig er et midlertidig tilbud med en leiekontrakt på inntil tre år.

Før du søker kommunal bolig

Før du søker kommunal bolig forventes det at du selv har forsøkt å skaffe deg bolig. Du kan for eksempel lete etter bolig på finn.no. Du kan også søke om bostøtte  hvis du har lav eller ingen inntekt.

Hvem kan søke om kommunal bolig?

Kommunale boliger skal tildeles den søker som til enhver tid har størst behov. Det er kun vanskeligstilte søkere som ikke selv eller ved hjelp av annen offentlig bistand greier å skaffe seg tilfredsstillende bolig, kan bli registrert som vanskeligstilt boligsøker og få tildelt en kommunal bolig. Som vanskeligstilt i denne sammenheng regnes den som på grunn av problemer med økonomi, rus, fysisk og psykisk helse eller av andre grunner ikke klarer å ivareta sine interesser på boligmarkedet.

Du kan søke dersom du på søknadstidspunktet:

  • Har lovlig opphold i Norge.
  • Har bodd i Krødsherad kommune i de siste 12 månedene. Særlige tilfeller kan gis unntak for krav om botid.
  • Fylt 18 år.
  • Være uten egen bolig, stå i fare for å miste bolig i løpet av de nærmeste fire månedene, eller at kommunens boligtildelingsutvalg vurderer nåværende bolig som uegnet på grunn av størrelse, helsefare eller manglende tilrettelegging.
  • Ved søknad om tilrettelagt bolig, skal det først undersøkes om søkerens nåværende bolig i tilstrekkelig grad kan tilrettelegges.
  • Ha boevne til å ivareta de forpliktelser som påhviler leieren etter leiekontrakt og husleielovgivningen. Dersom søker ikke har boevne, kan det stilles krav om at det inngås avtale om nærmere oppfølging via koordinerende enhet i kommunens helsetjeneste. Tiltak kan bestå i avtale med NAV om betalingsordning, boligveiledning, hjemmetjeneste etc.
  • Ikke ha inntekt, formue eller alternative muligheter som gjør søker i stand til å selv fremskaffe egnet bolig.

Hva skjer når du får et boligtilbud?

Når du får et tilbud om leie kommunal bolig, mottar du et tilbudsbrev. Du må gi tilbakemelding til kommunen innen fristen om du aksepterer tilbudet. Ventetiden på bolig kan variere, og det er begrenset hvor mange tilbud du får – normalt gis det kun ett tilbud. Hvis du takker nei, kan du ikke regne med å få et nytt tilbud.

Når leiligheten er klar for innflytting

Når leiligheten er klar for innflytting, vil du avtale et tidspunkt for å signere leiekontrakt med saksbehandler. Under kontraktsmøte går dere igjennom alle punktene i kontrakten. Du må også melde flytting i Folkeregisteret. Når kontraktene er underskrevet, får du utlevert nøkler.

Husleie og depositum

Husleien varierer ut ifra størrelsen på leiligheten og indeksreguleres årlig. Det kreves ikke depositum.

Slik søker du

Relevante forskrifter og vedtak

  • Boligsosial handlingsplan 2015-2024
  • Tillegg til vilkår i Boligsosial handlingsplan 2015: Kriterier for tildeling av utleieboliger i Krødsherad kommune.
  • Kriterier for tilrettelagte bolig for rus og psykiatri.