3. Oppfølgingsmøte
Barnet/ungdommen har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og at barnet/ungdommens meninger skal vektlegges. Dersom barnet/ungdommen ikke deltar på møtet - avklar hvem som har ansvar for å snakke med barnet/ungdommen i forkant av møtet.
Gjennomfør oppfølgingssamtale
Begynn møtet med å gjøre en oppdatert vurdering på undringen fra forrige møte. Har noe endret seg? Nye perspektiver, momenter eller observasjoner? Bli enige om felles forståelse.
Alle involverte parter drøfter og reflekterer over i hvilken grad tiltakene har ført til at barnets/ungdommens situasjon har endret seg.
Med utgangspunkt i evalueringen, fatt en beslutning om veien videre:
1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til å undre/bekymre seg. Avslutt oppfølgingen.
2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter. Eller Dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak innen egen tjeneste. Juster tiltak og avtal et oppfølgingsmøte. Trengs det veiledning/råd fra hjelpetjenestene, meld sak inn til ressursteam (se trinn 4).
3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Det er behov for hjelp fra andre tjenester og for å drøfte videre innsats. Meld sak til ressursteam (se trinn 4), evt. ta direkte kontakt med aktuell tjeneste. Når andre tjenester involveres, gå til nivå 2.
Verktøy:
Møtemal (DOCX, 45 kB)