Kokevarsel til abonnenter i Noresund-området og på Norefjell

Etter en ordinær runde med vannprøver i Noresund denne uken, er det avdekket avvik på drikkevannskvaliteten. I den forbindelse innfører kommunen kokevarsel for abonnenter tilknyttet Noresund vannverk, med forsyningsområde nord for Gren og Bjøreelva, inkludert Norefjell. Kommunen vil samtidig presisere at vannprøvene tatt på Krøderen vannverk ikke viser noen avvik.

Det er påvist den minste målbare mengde E-coli bakterier. Normal prosedyre ved slike funn er å iverksette oppfølgingsprøve, overvåke nettet, starte kloring og iverksette kokevarsel. Dette er gjort. På tross av den svært lave mengden bakterier tar kommunen likevel funnet på alvor, og velger å varsle befolkningen etter føre var prinsippet.

Nye prøver er tatt og sendes til laboratorium for analyse i dag fredag 14.juni. Svar på disse er ventet i løpet av helgen. Nytt varsel til abonnenter vil komme fra kommunen så snart prøveresultatene foreligger.

For mer informasjon om hva man bør gjøre ved kokevarsel, se Folkehelseinstituttet sine nettsider.